ma di wo do vr za zo
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 
 
 
 
 

'Het probleem is de hebzucht'

interview met Natali Broods

Interview
26.04.21

Natali Broods (...) speelt haar eerste monoloog bij De KOE. The Courage to Be Disliked gaat op 1 april in première als een ' scripted reality one woman live stream making of show'.

een interview met Natali Broods, door Els Vansteenberghe (Knack, 24/03/2021)

Natali Broods (...) speelt haar eerste monoloog bij De KOE. The Courage to Be Disliked gaat op 1 april in première als een ' scripted reality one woman live stream making of show'.

Was 'Natali' geen goede titel?

Natali Broods: (lacht) Dat zou het stuk veel kleiner maken. De teaser - gedraaid in het verbluffend mooi gerestaureerde Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen - vermeldde eerst 'Natali Broods en De KOE'. Dat wilde ik niet. We maken dit samen. Peter Van den Eede regisseert en Willem de Wolf bewerkte de tekst die hij in 2019 voor twee studenten had geschreven. Ik speel een rijke dame die geregeld haar penthouse verlaat, het straatleven observeert en erover vertelt tegen een vriendin. De titel dekt de lading. De vrouw weet dat haar rijkdom voor afgunst zorgt. Maar ze probeert moedig een 'goede rijke' te zijn.

Ze zegt: 'De kans is groot dat de manier waarop wij de wereld zien en beschrijven zeker niet de enige juiste beschrijving van de werkelijkheid is. Maar wel de meest relevante. Zoals wij naar de wereld kijken, zo zou iedereen dat willen doen. Iedereen wil rijk zijn.' U ook?

Broods: Wie niet? Het probleem is de hebzucht. Rijken willen rijker worden. Mijn personage kreeg met haar geld ook een schuldgevoel. Dus koopt ze kunst die focust op ellende. En ze schenkt geld aan armen en daklozen. Al beseft ze dat ze zo het echte probleem niet oplost. Ze kijkt naar de problemen, maar ze kijkt er ook tijdig van weg. Dat doen we allemaal, toch? Dat is des mensen. Als kind zette ik me in voor 11.11.11. Soms kreeg ik de opmerking: 'Waar jij je tijd in stopt.' Zo wilde ik niet worden. Zo bén ik niet. Maar als je een gezin runt, kun je niet ook fulltime de wereld redden. Je doet wat je kunt en gebruikt je stem wanneer dat nodig is.

Heeft de rijke dame kinderen?

Broods: Nee. En wat ik ook fijn vind: er komen geen mannen in het stuk. Mijn personage belijdt 'een door geld verworven feminisme'.

Hoe maakten jullie van het stuk een ' scripted reality one woman live stream making of show'?

Broods:(grijnst) Die geestige omschrijving komt uit het prettig gestoorde brein van Peter. De tekst bevat behalve fundamentele vragen over rijkdom en armoede gelukkig ook veel luchtigheid. Wij trachten de coronabeperkingen als een uitdaging te zien. We maken er een 'documentaire-interview' van. Denk aan Oprah Winfreys gesprek met Harry en Meghan. 'De geïnterviewden werden niet betaald en het gesprek werd niet voorbereid', verscheen aan het begin van dat gesprek. Wie gelooft dat? Daar spelen we mee. Elke opvoering wordt live vanuit de repetitieruimte van De KOE gespeeld. Er staat een filmploeg op de scène. Peter en Willem zitten er. Je ziet de machinerie. Vooraf rijden we ook naar de locatie waar we die avond zouden spelen en nemen er een filmpje op waarin de vrouw door de straten loopt. Die filmpjes worden 's avonds door het spel gemixt. Wat is live? Wat niet? De kijkers mogen raden én genieten.

Schrijfster Salena Godden vertelde onlangs aan The Guardian dat ze het vooral mist om met haar laarzen op het podium te stappen en iets te delen met het publiek. Herkenbaar?

Broods: Ja. Eerder dan het applaus mis ik dat delen van ervaringen. De dag waarop we weer voor een 'ongemaskerd' publiek mogen spelen, ga ik huilen van geluk.