Apparitions
Lees hier extra informatie over Apparitions
De spookmachine van Edison
Op een koude decemberochtend in 1877 meldt een jongeman zich aan op de kantoren van het wetenschappelijk tijdschrift Scientific American in New York. Zonder veel gedoe installeert hij op de redactietafel een kleine machine op de redactietafel die hij met een zwengel activeert. Tot ieders verbazing zegt de machine: “Hello. How are you? I am a Phonograph.” Consternatie alom. De machine had gesproken. Ze had een stem.
Deze jongeman, Thomas Edison, vond het eerste instrument uit dat over de sinistere capaciteit beschikte om een stem die in werkelijkheid al uitgedoofd was weer tot leven te wekken. Zijn ‘spookmachine’ kon de stem uit het lichaam van de spreker losrukken, ze vervolgens conserveren (tot na de dood zelfs), en eindeloos weer laten herrijzen. Als een dolende ziel. Voor de mensen uit die tijd had het eerder iets magisch dan wetenschappelijks.
Precies 40 jaar later verschijnt dezelfde man, intussen grijs en beroemd, op de cover van hetzelfde Scientific American. Onder zijn foto het opschrift «Why Wizard Edison wants to communicate with those from the Beyond». In het interview bespreekt de uitvinder zijn ‘necrophone’: “Ik werk nu al een hele tijd aan een wetenschappelijk apparaat dat het personen die onze aarde verlaten hebben – de doden – moet mogelijk maken met de levenden te communiceren.”
Het is dit intrigerend verhaal dat de aanzet vormde voor het project Apparitions.
Diederik Peeters & het Apparitions-team
Uitgebreide credits
Een voorstelling van Diederik Peeters in nauwe samenwerking met Jonas Chéreau (performer), Henri-Emmanuel Doublier (licht), Lieven Dousselaere (muziek & geluid), Marion Le Guerroué (artistiek medewerker en productie), Jérôme Dupraz (robotica), Camille Bono (productie assistentie), Christoph Hefti (visueel design), Danai Anesiadou (outside eye), Sara Manente (choreographies eye), Grégoire Blanc (theremin), Maxim Belay (stem), Kevin Deffrennes & Laura Deschepper (administratie), Marine Thévenet (internationale relaties)
Met dank aan Hans Bryssinck, Bart Capelle, Bram Coeman, Anna Czapski, Caroline Daish, Ivan Fatjò, Pierre George, Françoise Lebeau, Ursula K. Le Guin, Kate Mcintosh, Francis McKee, Corinne Petitpierre, Michael Portnoy, Marine Prunier, Clémence Rousseau, Benjamin Seror, George Van Dam, Kurt Vanhoutte, Ingrid Vranken & Agnès Quackels.
Een geassocieerde productie van SPIN & L’Amicale
Ondersteund door de Vlaamse Gemeenschap (B) en de stad Rennes (F)
Coproductie Centre Pompidou (Paris/F), Kunstencentrum BUDA (Kortrijk/B), Kunstencentrum NONA (Mechelen/B), Schauspiel Leipzig (Leipzig/D), Le Vivat (Armentières/F), Kunstencentrum Vooruit (Gent/B).
Ondersteuning tijdens het creatieproces La Bellone (Brussel/B), De Brakke Grond (Amsterdam/NL), La Chartreuse (Villeneuve lez Avignon/F), Far West (Penmarch/F), Fructose (Dunkerque/F), Impakt festival (Utrecht/NL), Netwerk (Aalst/B), Playground Festival (Leuven/B), Superamas (Amiens/F), Théâtre de Poche/Salle Ropartz (Hédé/Rennes/F)