ma di wo do vr za zo
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
 
 
 
 
 

4120 kilometer: de afstand tussen naakt en sluier

een interview met Nancy Naous in MO* magazine

Interview
10.03.17

‘Dans en al wat met beweging te maken heeft, is in vele hoofden seksueel geladen en wordt gezien als een manier om de vleselijke lusten op te wekken. Voor mij persoonlijk is dat niet het geval’, zegt Nancy Naous. Zij vroeg islamitische geleerden hoe halal dans er zou uitzien.

‘Dans en al wat met beweging te maken heeft, is in vele hoofden seksueel geladen en wordt gezien als een manier om de vleselijke lusten op te wekken. Voor mij persoonlijk is dat niet het geval’, zegt Nancy Naous. Zij vroeg islamitische geleerden hoe halal dans er zou uitzien. Een interview door Najet Boulafdal voor MO*magazine.


In het kader van het stadsfestival Moussem Cities: Beirut bracht het Kaaitheater de première van The Third Circle: Variations van de Libanese Nancy Naous. Als choreografe en danseres met islamitische wortels ging ze te rade bij religieuze experts en intellectuelen om na te gaan hoe halal dans er zou uitzien.

The Third Circle: Variations is een performance en installatie gebaseerd op gesprekken die choreografe Nancy Naous had met islamitische intellectuelen, religieuze leiders en specialisten in islamitisch recht. Het is een vervolg op The Third Circle (2014, in samenwerking met componist Wael Koudaih), dat aan de orde stelde in welke richting kunst in het algemeen, en dans en muziek in het bijzonder zouden kunnen evolueren vanuit het perspectief van de islamitische wet, de sjaria. De installatie, met enerzijds klankfragmenten van anonieme rechtsspecialisten die hun fatwa, of rechtspreking, over muziek en dans en in het bijzonder de danseres formuleren en anderzijds de choreografie die deze oelama’s te zien kregen, bereidt het publiek voor op de dans van de derde cirkel.

“De derde cirkel” staat in het islamitische recht voor de mensen die geen deel uitmaken van je ouderlijke gezin (ouders, broers en zussen), noch van je eigen huwelijk (echtgenoten en kinderen). De meeste rechtsspecialisten maken ook een onderscheid tussen dansen voor de derde cirkel van hetzelfde geslacht en dansen voor een gemengd publiek. De voorstelling wordt ingeleid door een reeks gesprekken waarin de choreografe en twee dansers – ook de man – een vrouwenpruik dragen en gesprekken en fatwa’s voorlezen over de islamitische vrouw in de publieke sfeer en in het bijzonder de vrouw op de planken. Nadien volgt een zorgvuldige deconstructie van verschillende dansvormen. De choreografe voert genummerde, geïsoleerde dansbewegingen uit, waarna de danser de zogenaamde mannelijke variant van schouderschok, heupwiegen of danspas toont. Het resultaat is opzwepend en hilarisch tegelijk. Het publiek, de derde cirkel, vergeet de opzet van de voorstelling en de fatwa’s van de rechtsspecialisten, wat overblijft zijn drie dansende, schokkende lichamen die op mathematische wijze de danspassen aaneenrijgen, elkaar kruisen en net niet raken.

Een gesprek met Nancy Naous over bezweringen prevelende oelama’s, nostalgische vrouwen en naakte mannen. Lees verder op mo.be