t u m u l u s
Een groene heuvel neemt de hele bühne in beslag. Het zal het enige vaste element zijn in de voorts uiterst beweeglijke choreografie van François Chaignaud. In zijn nieuwe creatie realiseert Chaignaud een oude droom: hij brengt een gemeenschap samen van dansers en zangers die de grenzen van hun discipline overstijgen. Voor de muzikale leiding krijgt hij het gezelschap van dirigent Geoffroy Jourdain, met wie hij een interesse deelt in de sacrale polyfonieën van de renaissance. Op het podium staan dertien individuen die elkaar nu eens opzoeken als groep, dan weer uiteenvallen in kleinere entiteiten. Ze vermengen zich en geven de melodische lijn aan elkaar door. Zo groeit de idee van een traditie die niét vaststaat, die niét toebehoort aan het individu, maar tot leven komt in het lichaam van al degenen die haar verwelkomen. Na het indrukwekkende Symphonia Harmoniæ Cælestium Revelationum in 2019 komt François Chaignaud nu terug met een indrukwekkende choreografie en een repertoire dat reikt van de zeventiende-eeuwse Antonio Lotti tot Claude Viviers Musik für das Ende (1971). Even nauwgezet als dynamisch vormt de choreografie een contrapunt met de gezangen en reist ze van lichaam tot lichaam. Het maakt van t u m u l u s een hypnotiserende ervaring die ons heen en weer slingert tussen materialiteit en eeuwigheid.
conception François Chaignaud, Geoffroy Jourdain | choreography François Chaignaud | musical direction Geoffroy Jourdain | with Simon Bailly, Mario Barrantes, Florence Gengoul, Myriam Jarmache, Evann Loget-Raymond, Marie Picaut, Alan Picol, Antoine Roux-Briffaud, Vivien Simon, Maryfé Singy, Ryan Veillet, Aure Wachter, Daniel Wendler | stage design Mathieu Lorry Dupuy | lights conception Philippe Gladieuxa, Anthony Merlaud | dramaturgy Baudouin Woehl | musical direction assistant Louis Gal | assistant choreography Anna Chirescu | costume design Romain Brau | CNSMDP intern Esteban Appesseche | stage manager, lights: Anthony Merlaud or Marinette Buchy | sound technicians Aude Besnard, Camille Frachet, Alban Moraud, Jean-Louis Walfart | technics Laure Montagné or François Boulet | dresser Alejandra Garcia or Cara Ben Assayag | stage manager TNS intern Thomas Cany | decor building Ateliers de la maisondelaculture Bourges/Scène nationale | costume production accomponied by Fusalp | administration, production Mandorle productions (Garance Roggero, Jeanne Lefèvre, Léa Le Pichon), Les Cris de Paris (Antoine Boucon, Diane Geoffroy, Aurore Lamotte) | international diffusion agency A PROPIC (Line Rousseau, Marion Gauvent) | | external production Mandorle production, Les Cris de Paris | coproduction Kunstenfestivaldesarts, Bonlieu scène nationale, La Villette – Initiatives d’Artistes, Wiener Festwochen, Théâtre Vidy-Lausanne, Points Communs, scène nationale de Cergy-Pontoise, Théâtre de Saint-Quentin-en-Yvelines, TANDEM, Berliner Festspiele, Théâtre Auditorium Poitiers, Malraux scène nationale Chambéry Savoie, Opéra de Dijon, La Maison de la Danse de Lyon, Scène nationale d’Orléans, maisondelaculture de Bourges / Scène Nationale, Le Manège scène nationale – Reims, La Cité musicale-Metz, Ménagerie de Verre, Théâtre Molière > Sète scène nationale archipel de Thau, Théâtre de Cornouaille, Ballet national de Marseille – CCN, Scène Nationale du Sud-Aquitain, Festival d’Automne à Paris, Festival d’Avignon | exceptional production support DGCA | with the help of Dance Reflections by Van Cleef & Arpels | support PEPS, Jeune Théâtre National, MC93 – maison de la culture de Seine-Saint-Denis, L’échangeur CDCN Hauts-de-France, Fondation Royaumont – Asnières-sur-Oise, CN D Centre national de la Danse – accueil en résidence, Le Regard du Cygne, Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris, soutien en résidence de création de la vie brève – Théâtre de l'Aquarium | performances in Brussels with the support of the French Institute, the French Embassy in Belgium and The Alliance Française, in the frame of EXTRA (2022) | presentation Kunstenfestivaldesarts, Kaaitheater
€ 30/25/22/16/10