Passions humaines
Passie voor het menselijk lichaam
Het laatste beeld van Guy Cassiers’ enscenering van Wagners Ring was een scènegrote reproductie van de sculptuur Les passions humaines van de beeldhouwer Jef Lambeaux (1852-1908). Dat beeldhouwwerk staat centraal in de voorstelling Passions humaines.
In 1898 werd het bas-reliëf De menselijke driften officieel onthuld. Het is een monumentale beeldengroep in wit Carraramarmer, met als thema goed en kwaad onder het wakende oog van de dood. Uit elke figuur apart en uit het wervelende geheel spreekt Lambeaux’ passie voor het menselijk lichaam, het zinnelijke vrouwelijke en het viriele mannelijke, en vooral voor de beweging.
Al van bij de presentatie van het ontwerp in 1889 zorgde het beeldhouwwerk voor controverse tussen enthousiaste liberalen en boze katholieken die verontwaardigd waren over het blasfemische en pornografische karakter ervan.
Schrijver Erwin Mortier maakt van de controverse rond het beeldhouwwerk een panorama van menselijke drama’s, maatschappelijke tegenstellingen en ideologische gevechten. Met een tweetalige Frans-Nederlandse cast wordt Passions humaines in alle opzichten een Belgisch verhaal.
tekst Erwin Mortier | regie Guy Cassiers | dramaturgie Erwin Jans | met Katelijne Damen, Tom Dewispelaere, Kevin Janssens, Marc Van Eeghem, Claire Bodson, Thierry Hellin, Vincent Hennebicq, Serge Larivière, Muriel Legrand, Candy Saulnier, Arieh Worthaler | video-ontwerp Kurt d’Haeseleer | productie Toneelhuis | coproductie Théâtre National (Brussel), Fondation Mons 2015, le manège.mons, Stad Antwerpen