ma di wo do vr za zo
 
 
 
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
 
 
14
 
15
 
16
 
 
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 
 
 
 
 
 

The Blind Poet

theater
12—15.05.2015

Over de leugens van de geschiedenis

Het idee voor The Blind Poet ontstond toen Jan Lauwers de grote moskee van Cordoba bezocht. In de Moorse periode (711-1031) was Cordoba de commerciële en culturele hoofdstad van de wereld. Vrouwen waren er machtig, atheïsme was normaal. Parijs was toen een provincienest en Karel de Grote een analfabeet.

Geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaars. Door mannen. Hoeveel leugens, toevallige ontmoetingen, accidents de parcours hebben de ons bekende geschiedenis eigenlijk bepaald?

De blinde dichter reist doorheen de geschiedenis via de stambomen van alle Needcompany‐leden. Ze stelden vast dat iedereen met iedereen ergens een verband of overeenkomst heeft. Eén van de voorvaderen van Jan Lauwers was wapensmid ten tijde van Godfried van Bouillon en trok mee op kruisvaart. Ze gingen via Duitsland waar Grace Ellen Barkey’s voorvader hen als burgemeester ontving.

De blinde dichter gaat over sterke vrouwen die met stenen gooien en op de brandstapel terechtkomen. Over een kruisvaarder met een te klein harnas.

Ter gelegenheid van de creatie van The Blind Poet houden regisseur Jan Lauwers en voormalig VRT-journalist Jef Lambrecht op woensdag 13/05 een publiek gesprek over de hysterie van de geschiedenis. Meer informatie vindt u hier.

text, direction, set Jan Lauwers | with the Needcompany ensemble | music Maarten Seghers | choreography Grace Ellen Barkey | costumes Lot Lemm | assistant to the director & dramaturge Elke Janssens | production manager Chris Vanneste | technical direction Marjolein Demey | production Needcompany (Brussel) | co-production Kunstenfestivaldesarts (Brussel), KunstFestSpiele Herrenhausen (Hannover), FIBA ‐ Festival Internacional de Buenos Aires, Künstlerhaus Mousonturm (Frankfurt) | support Vlaamse overheid | Performance in Brussels supported by SABAM for Culture