Georges Aperghis, 14 Récitations | Aperghis, Tempête sous un Crâne
Muziek voor stem en lichaam
14 Récitations van de Grieks-Franse componist Georges Aperghis (1945) is tegelijk muziek en theater. Aperghis schreef deze compositie niet alleen voor de stem maar voor het gehele lichaam van de vertolker. Klinkers en medeklinkers, de bouwstenen van onze taal, worden gevarieerd, gearticuleerd en gekleurd, wat resulteert in een stuk van een buitengewone intensiteit.
De Franse sopraan Donatienne Michel-Dansac ‘belichaamt’ letterlijk deze muziek. Zij beschikt over de technische, mentale en muzikale vaardigheden die nodig zijn voor het vertolken van Aperghis’ veeleisende partituur. ‘Deze muziek heeft me heel veel geleerd,’ zegt zij, ‘niet alleen voor mijn stem, en ik leer nog altijd bij. Daar ben ik Georges Aperghis zeer dankbaar voor.’
In het tweede deel tonen we een gloednieuwe documentaire over Aperghis’ muziek- en theaterwerk: Aperghis, Tempête sous un Crâne van de Franse cineaste Catherine Maximoff.
14 Récitations (1978), Donatienne Michel-Dansac (soprano)
Aperghis, Tempête sous un Crâne, un film de Catherine Maximoff (F 2006), en français, sous-titré en anglais / 58 minutes / production Patrice Nezan/LesFilmsDuPrésent)