ma di wo do vr za zo
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
 
 
 
 
 

PREY

muziektheater
How to Be Many on Earth?
25—26.03.2023

“Wij zijn voedsel.”
The eye of the crocodile door Val Plumwood

Hoe kunnen we ons mens-zijn herdefiniëren vanuit een radicaal ecologisch perspectief? Welke narratieven helpen ons in de omgang met de ontwrichtende manifestaties van de klimaatcrisis? Deze vragen vormen het uitgangspunt van PREY, dat bestaat uit drie solo's van drie generaties vrouwen. Elke solo biedt via een ander medium (tekst/gesproken woord, zang/muziek of dans/performance) een eigen perspectief op hetzelfde thema. Zet je schrap en daal af in een scenografie waarin de mens niet langer de hoofdrol speelt. Kunnen we leven met het weerzinwekkende feit dat we voedsel zijn en deel uitmaken van een ecologische cyclus van leven en dood?

Uitgangspunt voor dit onderzoek vormt de Australische ecofeministe Val Plumwood (1936-2008). Nadat ze, tijdens een kanotocht, een dodelijke aanval van een zoutwaterkrokodil overleefde, was ze een van de eersten die een nieuwe nederigheid van de mens bepleitte. Ze opperde dat de mens opnieuw in de voedselketen moest worden opgenomen en dat de dood terug centraal moest worden gesteld. Met haar baanbrekend werk vormt Plumwood een belangrijke maar vaak vergeten referentie voor hedendaagse schrijvers als Donna Haraway. De performance PREY neemt haar verhaal als uitgangspunt en geeft de spanning weer tussen individuen die zichzelf steeds weer als middelpunt zien en een omgeving die hen almaar verder van die centrale positie wegduwt.

Kris Verdonck verkent als regisseur de raakvlakken van beeldende kunst, theater, performance en architectuur. Meer dan eens wees hij in zijn werk op de schoonheid in het catastrofale bijvoorbeeld in Conversations (at the end of the world) (2017) en Untitled (2016). Met PREY zet Kris Verdonck een artistiek traject verder waarbij hij uitgaat van een wereld waarin de mensheid naar de achtergrond verdwijnt. De composities van Annelies Van Parys waren eerder al te horen in het Kaaitheater in The Diary of One Who Disappeared (2017). Het Brusselse muziekensemble ICTUS is een vaste waarde in het Kaaitheaterprogramma.

presented by Théâtre Varia, Klarafestival & Kaaitheater

direction & concept Kris Verdonck | libretto & text Kris Verdonck | composition Annelies Van Parys | Ictus line-up Aurélie Entringer, viola; Gerrit Nulens, percussion; Tom Pauwels, electric guitar; Michael Schmid, flutes | performers Katelijne Damen, actrice; Anna Clare Hauf, singer; Mooni Van Tichel, dancer | scenography Kris Verdonck in collaboration with Karolien Nuyttens | light design Luc Schaltin | dramaturgy Kristof van Baarle | costumes Sofie Durnez in collaboration with Karolien Nuyttens | technics Daniel Romero Calderon, Vincent Malstaf, Thomas Glorieux, Pim Mannaerts | coordination Britt Roger Sas | production A Two Dogs Company / Muziektheater Transparant | co-production Klarafestival, Theater Rotterdam (for ACT: Art, Climate & Transition, co-funded by Creative Europe Programme of the European Union) & Perpodium | in collaboration with Théâtre Varia & Kaaitheater | with the support of Tax Shelter of the Belgian Government via Cronos Invest, Flemish Community, Flemish Community |  Commission

TALEN: Engels
WORLD PREMIERE
ACT

€30/25/22/16/10

Presented by
Kaaitheater Klarafestival
30€
25€
22€
16€
10€