Fase, Four Movements to the Music of Steve Reich
Het iconische Fase, Four Movements to the Music of Steve Reich ging in 1982 in première en is de allereerste voorstelling en wellicht ook de meest opgevoerde van choreografe Anne Teresa De Keersmaeker.
Op vier repetitieve composities van de Amerikaanse minimalist Steve Reich, volgen drie duetten en een solo elkaar op. Net zoals de muziek, hanteert de dans het principe van faseverschuiving: minieme variaties laten aanvankelijk perfect synchroon uitgevoerde bewegingen langzamerhand verglijden en verschuiven, wat een complex spel van wisselende vormen en patronen creëert. Er ontstaat een onafhankelijke bewegingstaal die – in dialoog met de muziek – je meeneemt naar een nieuwe dimensie.
• Anne Teresa De Keersmaeker (°1960) maakte haar eerste choreografie Asch in 1980, na haar studie dans aan Mudra in Brussel en de Tisch School of the Arts in New York. Twee jaar later ging Fase, Four Movements to the Music of Steve Reich in première. In 1983 richtte De Keersmaeker in Brussel het dansgezelschap Rosas op, tijdens de creatie van de voorstelling Rosas danst Rosas. Haar choreografische praktijk ontleent ook vormelijke principes aan de geometrie, wiskundige schema's, de natuur en sociale structuren, resulterend in een unieke kijk op de beweging van het lichaam in tijd en ruimte. In 1995 richtte De Keersmaeker in Brussel de school P.A.R.T.S. (Performing Arts Research and Training Studios) op, in samenwerking met De Munt/La Monnaie. Al sinds het begin van haar danscarrière is ze nauw verbonden met het Kaaitheater.
choreography Anne Teresa De Keersmaeker | danced by Laura Bachman, Yuika Hashimoto | created with Michèle Anne De Mey, Anne Teresa De Keersmaeker | music Steve Reich: Piano Phase (1967), Come Out (1966), Violin Phase (1967), Clapping Music (1972) | light design Remon Fromont | costumes 1981 Martine André / Anne Teresa De Keersmaeker | rehearsal directors Fumiyo Ikeda | artistic coordination and planning Anne Van Aerschot | technical director Freek Boey | technical coordination Thomas Verachtert | technicians Bennert Vancottem, Jan Simon De Lille, Jonathan Maes | costumes coordinator Alexandra Verschueren | assisted by Els Van Buggenhout | sewing Maria Eva Rodrigues-Reyes en Charles Gisèle | world premiere 18.03.1982 Beursschouwburg (Brussels) | production 1982 Schaamte vzw (Brussels), Avila vzw (Brussels) | coproduction De Munt / La Monnaie, Sadler's Wells (London), Les Théâtres de la Ville de Luxembourg, Théâtre de la Ville (Paris) | special thanks to Ella De Vos, Stefano Scoli | supported by Tax Shelter of the Belgian Federal Government in collaboration with Casa Kafka Pictures – Belfius | Rosas is supported by the Flemish Community and by the BNP Paribas Foundation