ma di wo do vr za zo
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
 
 
 
 
 

Majakovski/Oktober

theater
#BigNames
#Daredevil
#Energizeme
24—25.10.2017

Waar zijn de vuisten, de vernieuwing, de honger?

De Warme Winkel maakt al jaren furore met het zelf uitgevonden genre ‘oeuvre-stukken’ waarbij ze werk, leven en tijdgeest van een kunstenaar tegen het canvas van het heden smijten. 100 jaar na de Oktoberrevolutie gaan ze de belangrijkste literaire futurist van Rusland te lijf: Vladimir Majakovski.

Naast dichter was Majakovski tekenaar, zelfmoordenaar, jaloerse minnaar en vernieuwer op vele vlakken. Een schrijvende bonk spieren met het gezicht naar de toekomst. Niet alleen zijn poëzie was gloednieuw, ook zijn bladspiegel, gedachtes, samenlevingsvormen en de manier waarop hij dat alles naar buiten bracht. Met weemoed blikt De Warme Winkel terug op het geloof in de grote verhalen en de tijd waarin liefde politiek was, kunst een politieke daad en de politiek nog kunst. Want waar zijn de vuisten, de vernieuwing, de honger, de glanzend futuristische, meedogenloze overtuiging en het grote hart van Majakovski? 

• De Warme Winkel speelt strijdbare, energetische voorstellingen – ongepolijst en overvol geschiedenis. De voorbije jaren stonden ze op de Kaaitheater-scène met o.a. Gavrilo Princip, Rainer Maria, Villa Europa, Amadeus en recent nog De Warme Winkel speelt De Warme Winkel (waarmee het gezelschap de Prijs van de Kritiek 2017 en de Regieprijs 2017 haalde).

In twee prachtige monologen spreken Lois Brochez en Sara Lâm over het verlangen naar revolutionaire overgave en de noodzaak om de historische voorbeelden kritisch tegen het licht te houden. – Theaterkrant ★★★★

Het uitgangspunt voor Majakovski/Oktober is behoorlijk hilarisch. – Trouw ★★★

Het stemt tot weemoed, dat ongebreidelde geloof in menselijk kunnen, in de kracht van veranderingen, in experimenteren met nieuwe vormen. – Leidsch Dagblad ★★★

Angstaanjagend meeslepend is het. – Volkskrant ★★

concept en spel Dik Boutkan, Lois Brochez (stage), Annelinde Bruijs, Sara Lâm (stage), Martijn Nieuwerf, Vincent Rietveld, Mara van Vlijmen | eindregie Marien Jongewaard | regie assistentie Rebekka Nilsson (stage) | muziek Annelinde Bruijs, Rik Elstgeest, Bo Koek | scenografie en lichttechniek Julian Maiwald | geluidstechniek Miguel Rodriguez | techniekassistentie Martijn van Nunen (stage) | kostuums Bernadette Corstens, Elisabeth Ruijgrok (stage) | productie coördinatie Carry Hendriks | productie Floortje Halters | technische coördinatie Hans-Peter Hulscher | interim zakelijke leiding George Knops | planning en verkoop Marloes Marinussen | bureaumanagement Thomas Vandewalle | marketing en publiciteit Sanne van de Kraats | met dank aan Mark Wortel | een coproductie met deSingel Antwerpen en Stadschouwburg Amsterdam

DUUR: 80 min.
TALEN: Nederlands
BELGIAN PREMIERE