#rethink

Ik denk dus ik ben?

‘Cogito, ergo sum.’ Ik denk, dus ik ben. Het is wellicht het meest gekende filosofische principe. De Franse filosoof René Descartes schreef het neer in 1637. Vandaag confronteert zijn stelling ons met een belangrijke vraag. Het denken als kernpraktijk en voedingsbodem van het menselijke bestaan lijkt steeds minder vanzelfsprekend. De recente beslissing van twee Nederlandse universiteiten om de faculteiten Filosofie in te krimpen of af te schaffen illustreert hoe tijdloos en ongebonden denken terrein verliest. Maar als we als samenleving het denken niet meer installeren, zijn we dan nog wel?
Een status questionis over het denken dringt zich op. Wat is denken en welke ‘meerwaarde’ levert het op? Wanneer worden ideeën gedachtegoed? Hoe hebben gedachten invloed op ons leven? Wat gebeurt er met een lichaam wanneer het denkt?

Denken is een kunst

Het valt op hoe vaak filosofie haar intrede doet in de podiumkunsten van vandaag. Bekende filosofen worden personages, filosofische ideeën vormen een grid voor het artistieke werk. Er lijkt een noodzaak te bestaan om het pure denken zichtbaar te maken. Om zich te beroepen op ideeën, die ‘echter’ of authentieker aanvoelen dan de concrete, gefragmenteerde realiteit. Het denken krijgt letterlijk ‘plaats’ in de kunst, want net door het denken weet ook de kunst dat ze is en zal blijven zijn.

Filosofen op de scène

Als rode draad doorheen het seizoen confronteert RE:THINK je met voorstellingen rond het gedachtegoed van steeds een andere filosofische grootmeester. Daarnaast organiseren we maandelijks RE:THINK TALKS at 7 PM. Experten leggen hier filosofische accenten, geïnspireerd door de voorstelling die erop volgt. Als klap op de vuurpijl ontvangen we gerenommeerde denkers die je tijdens avondvullende lezingen een inkijk geven in prangende maatschappelijke kwesties.

bekijk hier de re:think blog

Susan Neiman

Citizens in the world

debat

Citizens in the world
Citizens in the world
Kaaitheater
zo 17.04.16

De wereld is in volle verandering terwijl er tegelijk weinig aan te veranderen valt. De verleiding is groot om cynisch achterover te leunen – maar is dat niet gewoon een vorm van luiheid? Pleiten we niet beter voor een volwassen idealisme, zoals de Amerikaanse schrijfster en moraalfilosofe Susan Neiman dat doet?

Marli Huijer

De waarde van filosofie

debat

De waarde van filosofie als dagdagelijkse praktijk
De waarde van filosofie als dagdagelijkse praktijk
za 12.03.16

Marli Huijer omschrijft haar praktijk als ‘tussendenken’: tussen de dingen van het leven staan en hierop reflecteren met een filosofisch blik. Deze bredere toegang tot filosofie staat in schril contrast met de academische wijsbegeerte voor ingewijden. Wat blijft er over van het pure denken als filosofie een louter praktische, alledaagse rol krijgt? Hoe houdbaar is deze positie voor een denker?

Masschelein, de Buysser & de Coulon

Filosofische referenties en authenticiteit

debat

Filosofische referenties en authenticiteit
Filosofische referenties en authenticiteit
vr 11.03.16

Hoewel het pure denken in onze maatschappij onder druk staat, blijft het gebruik van filosofische referenties populair. Binnen de podiumkunsten is Deleuze zo’n vaste waarde. Nu dringt de vraag zich op: hoe dicht staan we bij het authentieke gedachtegoed van een filosoof – en is dat dankzij of ondanks die referenties?