ma di wo do vr za zo
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
 
 
 
 
 

Verzameling (Kaaistudio's) - Ding 000955

dans
performance
debat
11.10.2012

Agentschap werkt aan een lijst van ‘dingen’ waarvan onduidelijk is of ze tot de ‘natuur’, dan wel tot de ‘cultuur’ behoren. Juridische conflicten over intellectuele eigendom leveren meestal het materiaal. In de Kaaistudio’s selecteert Agentschap een aantal ‘dingen’ vanuit de vraag ‘hoe kunnen lichamen deel uitmaken van de kunstpraktijk?’. Op het eerste gezicht een vreemde vraag, maar ‘expressies op basis van lichamelijke bewegingen’ – dans en choreografie, zeg maar  – worden pas sinds de tweede helft van de 20ste eeuw auteursrechtelijk beschermd. Wat is de invloed hiervan op de danspraktijk?
  
Agentschap presenteert twee ‘dingen’, waarbij werk van de Amerikaanse choreografen George Balanchine en van Martha Graham in het ‘geding’ is. Een aantal getuigen en genodigden zal ‘antwoorden’ op de ‘dingen’.

wo 10/10: Ding 000783 (The Nutcracker: A Story & A Ballet)
Bestaat uit een dispuut tussen Barbara Hogan, erfgename van Balanchine, en de uitgever Macmillan over het boek The Nutcracker: A Story & A Ballet. Hogan beweerde dat de foto’s van het boek  een afgeleide zijn van de choreografie. De rechter moest beslissen of een reeks foto’s een choreografie kan kopiëren. Tijdens deze bijeenkomst wordt de fotoreeks uit het boek getoond.

foto's: Steven Caras & Costas
choreografie: George Ballachine, 1954
respondenten: Myriam Van Imschoot (schrijver en performer), Didier Deneuter (jurist), Steven Humblet (fotografiehistoricus), Alexander Baervoets (choreograaf en danser), Courtney Richardson (danser Koninklijk Ballet van Vlaanderen), Alexis Ewbank (advocaat)
, Jean-Pierre Stoop (fotograaf)

do 11/10: Ding 000955 (Martha Graham’s Choreographies)
Is een complex proces na de dood van Martha Graham. In haar testament had Graham erfgenaam Ronald Protas aangeduid als de eigenaar van haar choreografieën. Protas verbood het Martha Graham Centre of Contemporary Dance (het gezelschap en de school die Graham zelf oprichtte) de 71 dansstukken van Graham nog op te voeren. Na een jarenlange juridische strijd trachtte de rechter in 2004 duidelijk te maken wie wat kon aanvangen met de dansen uit Grahams repertoire. Tijdens de bijeenkomst worden verschillende versies van het exemplarische dansstuk Lamentation opnieuw opgevoerd. Tickets >>

Lamentation (version 1): Video: unknown, 1943, Choreography: Martha Graham, 1930
Lamentation (version 2): Dance: Valériane Michelini, Staging: Christophe Jeannot, Choreography: Martha Graham Center, 1974
Lamentation (version 3): Dance and staging: Barbara Manzetti, Choreography: Martha Graham, 1930

respondenten: Fabian Barba (danser en choreograaf), Thomas Poels (jurist), Sara Jansen (onderzoeker dans en theater), Christophe Jeannot (danser, choreograaf Martha Graham Center), Barbara Manzetti (danseres), Natalie Gordon (Artesis Hogeschool Antwerpen)

• Kobe Matthys richtte Agentschap op in 1992. Agentschap was eerder te zien in de Kaaistudio’s in 2001. Voor Performatik 2009 presenteerde het in Wiels een ‘geding’ in het kader van de tentoonstelling Un-Scene. In 2011 stond Agentschap met Speech Matters op de Biënnale van Venetië.
  
De volledige verzameling ‘dingen’ van Agentschap kan geconsulteerd worden tussen 18:00 en 20:00 uur, onder begeleiding van een ‘keeper’. Reservering noodzakelijk.

production Les Laboratoires d’Aubervilliers (Paris) | co-production Kaaitheater, Musée de la Danse (Rennes) | support Ville de Paris/Institut Français aux Récollets (2011), Ministère de la culture et de la communication «aide à la Recherche et au Patrimoine en Danse» (2011), Vlaamse Gemeenschap (2012)

TALEN: Engels