ma di wo do vr za zo
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
 
 
 
 
 

Veronique Doisneau / Giszelle

dans
09—10.12.2005

In dit dubbelprogramma gaan de choreografen Jérôme Bel, Eszter Salamon en Xavier Le Roy op zoek naar 'de mens achter de ballerina', de persoon achter het icoon, en onderzoeken zij de context waarin de klassieke balletdanser evolueert.

De solo Véronique Doisneau is een hommage aan alle dansers en danseressen die anoniem en in de schaduw van prima ballerina’s en sterdansers hun ding doen. Het stuk wordt gebracht door Véronique Doisneau, danseres bij het ballet van de Opéra de Paris. Jérôme Bel gaat te werk als een etnoloog van de beweging. Véronique Doisneau danst fragmenten uit klassiekers, neuriet zelf de muziekpartituur, geeft ondertussen commentaar. Dit is 'klassiek' ballet maar eerst en vooral is het een echte Jérôme Bel.

In Giszelle analyseren Eszter Salamon en Xavier Le Roy het lichaam en zijn bewegingen. Deze nieuw etappe in hun research naar het hertekenen van het lichaam biedt de toeschouwer zicht op de subtiliteiten van de dans. Giszelle toont de bewegingen die het westerse lichaam markeren.

Véronique Doisneau
concept Jérôme Bel
danseuse Véronique Doisneau
extraits de choreographies de Jean Coralli & Jules Perrot, Marius Petipa, Merce Cunningham, Rudolf Nureyev
commande de l’Opéra National de Paris
remerciements Merce Cunningham & Rudolf Nureyev Foundation


Giszelle
concept et chorégraphyie
Eszter Salamon, Xavier Le Roy
danseuse Eszter Salamon
musique Adolphe Adam
management, organisation Alexandra Wellensiek
production Le Kwatt et in situ productions
coproduction SACD et Festival d’Avignon 2001, pour "Le Vif du Sujet"
support TanzWerkstatt-Berlin, Podewil (Berlin), Kaaitheater (Brussels), the Senatsverwaltung für Wissenschaft, Forschung & Kultur (Berlin)
remerciements KunstenFestivaldesArts 2001 et Pierre Le Roy
Créé au Festival d’Avignon 2001 dans le cadre de "Le Vif du Sujet" proposé par le SACD.