Hiba Alansari

The Math Book To Nour Bazakadi

The Math Book
The Math Book

The Math Book is een schoolboek dat Hiba Alansari vond in een verwoest huis in het noorden van Syrië in 2014, dat toebehoorde aan het jonge meisje Nour Bazakadi, dat omkwam in een bombardement.
The Math Book is een notitieboekje waarin alledaagse voorwerpen door de kunstenaar aangewend worden om irrationele wiskundige vergelijkingen te construeren.
The Math Book is een verzameling sculpturale vormen in cement en spons, bedoeld om het moment van een explosie in te kapselen.

Dit project is een installatie en performance die de relatie onderzoekt van de mens met bombardementen en de dood.


Installation & performance Hiba Alansari


Mayer Alexane & Hoor Malas

Three Seconds

Three Seconds
Three Seconds

Three Seconds verwijst naar de gemiddelde lengte van een droom, het intense, gecondenseerde moment van emoties en herinneringen, van vele gezichten en vele details. We zien de droom als onze enige echt private en geheime plek, waar het geweten een oogje dicht knijpt en ruimte ontstaat voor magische, filmische scenario's vol onderdrukte verlangens, oude herinneringen en dagdagelijkse details. Deze voorstelling is een uitnodiging om de gangen van de geest van de performer te betreden, richting haar dromen.


director Mayar Alexan | choreographer & performer Hoor Malas | music Smokable (Hypnotize, Lau) – Yakuzan (Alharayek) | photography Ahmad Al Trabolsi | film Alaa AboFarraj


Waël Ali & Chrystele Kodr

Temporary Stay

Temporary Stay
Temporary Stay

In een oud familiehuis in Beiroet, tussen achtergelaten voorwerpen, wordt een audiocassette gevonden. Een cassette uit 1976, wanneer Libanon zich midden in de burgeroorlog bevindt. De eigenaars zijn vertrokken, op de vlucht voor het geweld. Op de opnames horen we de stemmen van migranten die net in Europa zijn aangekomen. Vanuit dit gevonden voorwerp bevragen Waël Ali en Chrystèle Khodr de verhalen en sporen van de overlevenden en onderzoeken ze een migratiegeschiedenis van het Ottomaanse Rijk aan het begin van de 20e eeuw tot het Europa van de jaren 2000. Tegen de achtergrond van de huidige oorlog in Syrië brengen ze een verhaal over ballingschap als een gedeelde geschiedenis. Een verhaal van kinderen die hun geboortesteden zien instorten en langzaam achter hen zien verdwijnen.


concept & text Chrystèle Khodr & Waël Ali | direction Waël Ali with Hassan Al Balkhi, Waël Ali, Chrystèle Khodr, Khaled Yassine | set design Bissane Al Charif | music Khaled Yassine | light design Hasan Al Balkhi | video Toni Geitani | production Festival Sens Interdits | co-production Zoukak Theater Company & Cultural Association (Liban), Institut Français de Beyrouth (Liban), Les Subsistances, laboratoire international de création artistique (Lyon), Festival Les Rencontres à l’échelle, Les Bancs Publics (Marseille) | support Les Subsistances, laboratoire international de création artistique, la DRAC Auvergne- Rhône-Alpes, de Mophradat, de l’AFAC (The Arab Fund for Arts et Culture), Ettijahat et le Goethe-Institut du Liban et de l’Institut Français à Beyrouth, l’Office National de Diffusion Artistique, la SPEDIDAM, le Tandem Scène Nationale (Douai) | residency Théâtre des Asphodèles