Cecilia Lisa Eliceche

Notes on spiritual extractivism in the Flemish dance scene Dancing at the Crossroads (as we walk)

Notes on spiritual extractivism in the Flemish dance scene
Notes on spiritual extractivism in the Flemish dance scene

22.04.2023

Op basis van de tekst On the European Tradition of Stealing van Weichafe Moira Ivana Millán, stelt Cecilia Lisa Eliceche het spiritueel extractivisme door een in Vlaanderen gevestigde choreograaf aan de kaak. Deze performatieve lezing contextualiseert hoe informatie over gestolen dansen van de Mapuche-natie, die werden uitgevoerd voor een Brussels kunstpubliek, een daadwerkelijke Mapuche-gemeenschap bereikte. De Mapuche klaagden deze praktijk van kennisroof aan, maar Vlaamse culturele instellingen wilden deze inheemse stem, die het multiculturalisme en de schijnbare trend van koloniale kunst kwam interpelleren, tot zwijgen brengen. Cecilia deelt haar visie op het belang van eeuwenoude dansen, zowel voor het behoud van kosmisch en tellurisch evenwicht als in de strijd voor rechtvaardigheid op aarde. Mariciwew!

• De afgelopen drie jaar kwamen Fabián Barba, Cecilia Lisa Eliceche, Moya Michael, Sujata Goel, Jolie Reymond Ngemi en Carlos Maria Romero aka Atabey Mamasita regelmatig samen om te schrijven, werken en praten onder de groepsnaam Dancing at the Crossroads (As We Walk). Alle zes zijn ze niet-Europese dansprofessionals met een migratieachtergrond die op een bepaald moment in Vlaanderen hebben gestudeerd of gewoond, of die daar nog steeds verblijven. Met hun gezamenlijk werk willen ze kolonialisme en racisme in de internationale dansnetwerken van West-Europa onthullen en aankaarten. De afgelopen twee jaar werden ze ondersteund door workspacebrussels als huiskunstenaars. Na een periode van traag en geduldig werk delen ze hun proces nu met een publiek. Het programma van vijf dagen bestaat uit lezingen, performances en gesprekken.


with Cecilia Lisa Eliceche | dance & singing coach Egbomi Nancy de Souza | graphic & environmental assistance Leandro Nerefuh | spiritual work Nengua Mesoeji (Iraildes Maria da Cunha) | special thanks to Fabián Barba, Atabey Mamasita, Houngan Jean-Daniel Lafontant, Weichafe Moira Ivana Millán, Natalia Brizuela, Angela Moreno, Paulo França | supported by workspacebrussels

There's more

Sujata Goel

In Search of Context, In Search of Home

conversations

In Search of Context, In Search of Home
In Search of Context, In Search of Home
Online
wo 19.04.23

Sujata Goel's relaas, met als culminatie een ‘carrière’ die nooit kon plaatsvinden, wil de bredere politiek aankaarten van oriëntalisme, eurocentrisme en ontheemding, die blijvend onze aandacht vragen in de wereldwijde hedendaagse danswereld.

Carlos Maria Romero aka Atabey Mamasita, Juan Carlos Palma & guests

Contesting Latinness, Mestizaje (Miscegenation) and other foundational fictions of equality and multicultural identity of the so called ‘Latin America’

conversations

Contesting Latinness, Mestizaje (Miscegenation) and other foundational fictions of equality and multicultural identity of the so called ‘Latin America’
Contesting Latinness, Mestizaje (Miscegenation) and other foundational fictions of equality and multicultural identity of the so called ‘Latin America’
Online
do 20.04.23

How implicated are we in dance practices in and out of the continent in the termination and maintenance of coloniality?

Fabián Barba

Modernity’s imaginary

conversations

Modernity’s imaginary
Modernity’s imaginary
Kaaistudio's
vr 21.04.23

Een persoonlijk verslag van de verschillende manieren waarop moderniteit ons kan verleiden om volgens haar logica te handelen.

Atabey Mamasita, Fabián Barba, Moya Michael, Cecilia Lisa Eliceche, Rolando Vazques & guests

The traumatised body: a practice of listening, processing and remembrance

conversations

The traumatised body: a practice of listening, processing and remembrance
The traumatised body: a practice of listening, processing and remembrance
Kaaistudio's
zo 23.04.23

De kunstenaars van het collectief creëren een moment van samenzijn zonder discussie of argumenten, een moment dat helend en integrerend is voor zowel de gasten als de kunstenaars zelf, om met elkaar te spreken en naar elkaar te luisteren, en om herdenking in de praktijk te brengen.