ma di wo do vr za zo
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
 
 
 
 
 

Het Weiss-effect

theater
10.09.2015

Hof van Eede onderzoekt in haar derde productie de verhouding tussen kunst en leven: wat gebeurt er als we de werkelijkheid van een kunstenaarsleven verheffen tot het mythische, en ons leven inrichten naar die mythe? Kan kunst helpen ons leven te leven? Willen we verhalen die waar zijn, of is het voldoende als ze mooi zijn?

Artistieke beïnvloeding kan ernstige gevolgen hebben: talloze lezers van Goethes meesterwerk ‘Die Leiden des jungen Werther’ raakten zozeer in de ban door dit boek dat ze net als Werther zelfmoord pleegden.

Anders dan dit zogenaamde 'Werther-effect' is het ‘Weiss-effect’ van Hof van Eede een fenomeen dat de drie personages inspireert tot daadkracht. Hun kijken wordt een scheppend kijken, ze citeren, ze vieren, herdenken, reënacten, worstelen. Het Weiss-effect wakkert de levenslust aan, en nodigt uit om de grauwe werkelijkheid voortdurend van een gouden randje te voorzien. Maar als we zo in de greep zijn van onze invloeden, wie zijn we dan nog echt?

 

Ans Van den Eede (°1986) studeerde af aan de opleiding dramatische kunsten van het Rits in Brussel en werkt sindsdien als freelance actrice. Ze was o.a. te zien in The Search Project van Brussels theatercollectief Tristero en in L'intruse van Abattoir Fermé. In 2011 richtte ze samen met haar zus Louise Hof van Eede op. Voor hun creaties tekent Louise voor tekst en dramaturgie en Ans voor tekst en spel.

Louise Van den Eede (°1985) studeerde filosofie en journalistiek maar werd algauw betrokken bij artistieke projecten. Ze speelde o.a. in performances van Miet Warlop, ze werkte als onderzoeker en dramaturge voor danser Pieter Ampe en was regie-assistente van Jan Decorte voor de productie Tanzung. In 2012 won ze samen met Ans Van den Eede en Greg Timmermans de TAZ KBC Jongtheaterprijs met hun voorstelling Waar het met de wereld naartoe gaat, daar gaan wij naartoe.

Pieter-Jan De Wyngaert (°1985) is theatermaker, acteur en muzikant. In 2007 behaalde hij een master Drama aan het Lemmensinstituut te Leuven en vier jaar later een master Kleinkunst aan het conservatorium in Antwerpen. Als acteur speelde hij onder meer in de langspeelfilm Marina van Stijn Coninx. Ook is hij lid van de Nederstalige popgroep De Duiven en het theatercollectief Nachtkrab.

Greg Timmermans (°1979) is acteur en studeerde S.I.H.A. Muzische Vorming in Antwerpen. Vervolgens studeerde hij dramatische kunst aan het Rits in Brussel. Hij was te zien op diverse festivals met zelfgeschreven monologen en speelde mee in meerdere producties van 't Arsenaal en FC Bergman. Daarnaast heeft hij regelmatig gastrollen in televisieseries en speelde hij de hoofdrol in de film Ben X van Nic Balthazar. 

Wannes Gyselinck (°1980) is docent aan de Gentse School of Arts (Muziekdramaturgie en Onderzoek en reflectie), schrijft over muziek, theater en literatuur en is werkzaam als dramaturg. 

van en met Pieter-Jan De Wyngaert, Wannes Gyselinck, Greg Timmermans, Ans Van den Eede en Louise Van den Eede | technische ondersteuning, decor en lichtontwerp Jan Bekaert | productieleiding, decor en geluidsontwerp Ruben Nachtergaele | productie Hof van Eede | coproducent kc NONA | in samenwerking met CAMPO | met de steun van de Vlaamse Overheid en het Vlaams Fonds voor de Letteren

TALEN: Nederlands