ma di wo do vr za zo
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
 
 
 
 
 

Faune

muziek
15.12.2012

Drie cultwerken

Ictus stelt drie meesterwerken uit de twintigste eeuw voor, drie cultwerken die de muziek de moderniteit binnenloodsten. Elk werk wordt op een andere manier voorgesteld: als cabaret, met begeleiding van film en in een her-compositie.

• Met Le Prélude à l’après-midi d’un faune ontketende Debussy een – fluwelen –  revolutie. Geen identieke herhaling van thema’s in dit werk; de muzikale motieven golven, veranderen, duiken op en verdwijnen met de lichtheid en snelheid van lentewolken. Geen zware identiteit, enkel intensiteit… De essentie van de twintigste-eeuwse muziek is reeds vervat in dit werk.
   
Oorspronkelijk geschreven voor orkest, brengt Ictus de ‘Faune’ in een versie voor ensemble van Benno Sachs. Thierry De Mey’s Prélude à la Mer geeft de maat aan. Deze meesterlijke film, gedraaid in de zoutvlakten van de zee van Aral, is gebaseerd op een choreografie van Anne Teresa De Keersmaeker met de dansers Mark Lorimer en Cynthia Loemij. 

• Met Pierrot Lunaire breekt Schoenberg voorgoed met de Wagneriaanse heroïek en het romantische individualisme. Geschreven voor een beroemde cabaretière uit zijn tijd, Albertine Zehme, opent ‘Le Pierrot’ als een koortsig theater, vol hallucinaties en ironie, tussen zang en gesproken stem. Stravinsky noemde Pierrot Lunaire de ‘solar plexus’ van de twintigste-eeuwse gevoeligheid.
   
Marianne Pousseur herneemt dit werk met Ictus, na uitvoeringen met Philippe Herreweghe en Pierre Boulez.

La Valse. Ravel staat symbool voor het postmoderne dat pas opkomt aan het eind van de twintigste eeuw maar al warm loopt in de coulissen van het modernisme. Het is mede dankzij Ravel dat we vandaag het serieux van de grote kunst, de waarheid van mythes en ook het adellijke van de wals in vraag stellen.
   
De componist Frédéric Verrières, die zich liet opmerken met zijn succesvolle opera geïnspireerd op de film Opening Night van John Cassavetes, maakt voor Ictus een hercompositie van de Valse voor sampler en ensemble.

Programma
• Arnold Schoenberg, Pierrot Lunaire, opus 21 (1912), Marianne Pousseur, voice, François Deppe, director
• Claude Debussy, Prélude à l’après-midi d’un faune (1894), arranged by Benno Sachs + Thierry De Mey, Prélude à la Mer (film), choreography Anne Teresa De Keersmaeker
• Maurice Ravel, La Valse (1919), arranged by Frédéric Verrières, Georges-Elie Octors, director