ma di wo do vr za zo
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
 
 
 
 
 

Debates on Division: When Private Becomes Public

performance
16.03.2019

Debates on Division: when private becomes public is een lopende, interactieve performance die de complexiteit van onze politieke realiteit aanpakt. Wat begint als een fictieve talkshow met verschillende gastacteurs en -artiesten, eindigt met een performatieve processie die naar het Europese Parlement leidt. Op deze manier willen Glukyla en Anna Bitkina een publiek forum creëren dat inzoomt op de verschillende vormen van menselijke kwetsbaarheid en trauma’s… veroorzaakt door het afwijken van de gevestigde politieke structuren.

Verschillende verhalen worden verteld door lokale kunstenaars en artiesten, steeds vertrekkend vanuit kledingstukken die een verbindende rol spelen tussen privé en publiek. Hierdoor komt langzaamaan het conflict tussen de innerlijke wereld van een persoon en het politieke systeem aan het licht. Glukyla en Anna Bitkina nodigen je uit om te stemmen of elk gepresenteerd kledingstuk, om te beslissen of het een plek mag krijgen in de collectie van het Museum van Utopische Kleding – een speculatieve openbare instelling. Een groep van 5 tot 6 experts – vanuit verschillende professionele achtergronden – zullen reflecteren op die verschillende verhalen.

• Gluklya (Natalya Pershina-Yakimanskaya) is een pionier op het vlak van performancekunst in Rusland. Ze is medeoprichtster van het kunstenaarscollectief The Factory of Found Clothes (FFC) dat installaties, performances, video's, tekst en ‘sociale studies’ gebruikt om het concept ‘kwetsbaarheid’ te ontwikkelen en de link te leggen tussen het interne en het externe, het private en het publieke. Sinds 2003 is Gluklya stichtend lid van het kunstcollectief CHTO DELAT.
• Anna Bitkina is een zelfstandig curatrice en medeoprichtster van het vrouwelijke duo TOK (Creative Association of Curators) in Sint-Petersburg. Als curatrice heeft ze aandacht voor de lokale en globale gevolgen van het versnelde kapitalisme in landen uit de voormalige Sovjet-Unie.

in collaboration with Philippine Hoegen, Teresa Cos, Gary Farrelly, a.o.