ma di wo do vr za zo
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
 
 
 
 
 

Both Sitting Duet

dans
08.02.2007

Een trilogie over de muziek van het bewegen en het geluid van de stilte


Dit seizoen presenteren de Engelse choreograaf Jonathan Burrows en de Italiaanse componist Matteo Fargion het derde deel van hun trilogie over de muziek van het bewegen en het geluid van de stilte. We maken van de gelegenheid gebruik om ook de eerste twee delen te hernemen. Vanavond presenteren we deel één, Both Sitting Duet, en op 13 en 17 februari kan u telkens op één en dezelfde avond zowel deel twee als deel drie zien.


In elk van de delen onderzoeken zij de subtiele maar doorlaatbare grens tussen dans en muziek, het verschil in de manier waarop wij deze twee expressievormen waarnemen.


In Both Sitting Duet voeren de danser en de muzikant bewegingen uit, zittend op een stoel, om alvast lichamelijk een uitgangspunt gemeenschappelijk te hebben. Met grote concentratie en precisie voeren zij samen intrigerende hand- en armbewegingen uit. De enige muziek is het ‘natuurlijke’ geluid dat ze daarbij maken. In 2003 werd Both Sitting Duet in New York bekroond met een Dance and Performance Bessie Award.


In The Quiet Dance staan de beide mannen rechtop. Vanuit die positie zetten zij bewegingen aan, met de verbazing van een kind dat zijn eerste stappen zet en zijn eerste klanken uitstoot. Dit resulteert in een virtuoos en komisch samenspel, dat zindert van het bewegingsplezier.


In het derde deel, Speaking Dance, willen Burrows en Fargion bewegingloosheid transponeren in geluid en/of taal, alsof doorheen de drie delen het auditieve aandeel van de communicatie (tussen de twee mannen onderling en tussen hen en het publiek) aan belang wint. Hoe kunnen abstracte en formele middelen betekenis bevatten en/of genereren? Dat is de vraag waar de danser en de muzikant sàmen, maar elk vertrekkend vanuit zijn eigen discipline achter willen komen.