ma di wo do vr za zo
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
 
 
 
 
 

BLESSED

dans
31.03—01.04.2010

Struggle for life

De Amerikaans-Belgische choreografe Meg Stuart ontmoette de Portugese danser en choreograaf Francisco Camacho voor het eerst in New York eind jaren 80. Hij volgde haar naar België om te dansen in haar debuut Disfigure Study. In 2007 creëerden zij samen het fel bejubelde BLESSED, dat nu hernomen wordt in de grote zaal van het Kaaitheater.

Op de scène staan een hutje, een palmboom en een zwaan in bordkarton. Traag, mechanisch en met de blik op oneindig wandelt een man door zijn stille paradijs. Tot het begint te regenen en zijn schijnbaar onverstoorbare wereld langzaam in elkaar zakt. Met BLESSED weet Meg Stuart op een poëtische en krachtige manier de essentie van de condition humaine te vatten. Eenvoudige elementen als regen, karton en het menselijk lichaam vormen een ultiem verweer tegen elke ondergang. Een onverbiddelijke struggle for life, die door de sensitieve kracht van zijn esthetiek door alle somberheid heen ook troost weet te bieden.

‘Een indringende performance met een verontrustende conclusie. BLESSED weet je met verstomming te slaan’
De Standaard

‘Stuarts zwartgallige wereldbeelden staan als een huis. Het is fascinerend en beklemmend wat hier gebeurt.’
de Volkskrant

Meg Stuart ontving in 2008 voor BLESSED de prestigieuze Franse Prijs van de Kritiek voor "beste buitenlandse voorstelling".


Cursus dansanalyse #5: 'Rampgebieden'

Docente Julie Rodeyns maakt je wegwijs in het hedendaagse danslandschap. Cursus op donderdag 1/4, van 18 tot 20u, voorafgaand aan BLESSED. Met broodjes en soep! Meer info >>


Boekpresentatie: Are we here yet? na de voorstelling van 1 april

In het nieuwe boek Are we here yet? bezint Meg Stuart zich over haar eigen praktijk in dialoog met Jeroen Peeters en verscheidene (ex-)Damaged Goodsmedewerkers.

Are we here yet? verbindt betekenisvolle momenten uit Stuarts artistieke traject via reflecties over maken, performen, improvisatie en dramaturgie. Daarnaast bevat het boek beeldbijdragen, documenten en performanceteksten, alsook een heuse gids met oefeningen.  

Meer info >>

choreography Meg Stuart | creation, performance Francisco Camacho, Kotomi Nishiwaki | music Hahn Rowe | dramaturgy Bart Van den Eynde | installation Doris Dziersk | costumes Jean-Paul Lespagnard | light Jan Maertens | choreographic assistance Abraham Hurtado | production manager Frank Laubenheimer | technical co-ordination Robrecht Ghesquière, Jan Maertens | sound Vincent Malstaf, Milos Vujkovic | stage manager Kay Hupka, Rinus Van de Velde | set assistance Ania Pas | costume assistance Françoise Hottois | | production Damaged Goods, EIRA | co-production
Vooruit (Ghent), Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz (Berlin), PACT
Zollverein (Essen), Centro Cultural de Belém (Lisbon), Théâtre de la
Bastille (Paris), Festival d’Automne (Paris) | Meg Stuart & Damaged
Goods are supported by the Flemish government and the Flemish Community Commission; Francisco Camacho & EIRA are supported by MC/IA | thanks Sonya
Cipriano, Christine Clauser, Sarah Corijnen, Ierê Ferreira, Françoise
Hottois, Anne Kleiner, André Lepecki, Britta Mayer, Christine Peterges,
Eddy Present