Colloquium

After the car

30.11.2010

We zitten nog steeds vast in een traditioneel mobiliteitsdenken waarin
de vraag het beleid stuurt en het dus onvermijdelijk over meer
infrastructuur gaat. Heel wat buitenlandse steden tonen ondertussen aan
dat een ander denken en handelen op vlak van mobiliteit mogelijk is. 
After The Car brengt deze goede voorbeelden in beeld en zet de
verbeelding in om over een nieuw mobiliteitsparadigma na te denken.

Welkomstwoord
Bruno De Lille, Staatssecretaris voor Mobiliteit van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

The road to nowhere
impact of traffic on urban livability, environment and health
Nina Renshaw, deputy director of the European NGO Transport & Environment (T&E)

De Toekomst (unplugged) – energie na de olie
Rudy Dhont, docent KHLeuven

Envisioning the Future: Keynote lecture
John Urry, Distinguished professor, Dept. of Sociology, University of Lancaster
Auteur van After the car

Stockholm: A city on the Way?
Congestion taxation, road development, and public transport as key components in Stockholm’s strategy
for sustainable mobility
Karolina Isaksson, Swedish National Road and Transportation Research Institute

Zürich: The city of public transport / on its way to the 2000 Watt-Society
Markus Knauss, coordinator of Zürich Office of VCS (Swiss Association for Transport and
Environment) and Head of Greens in City Council of Zürich

Amsterdam – stad van voetganger keizer en fietser koning
Fjodor Molenaar, Gemeenteraadslid GroenLinks Amsterdam

Brussel: op weg naar duurzame mobiliteit
Arnaud Verstraete, adviseur van de Brusselse Staatssecretaris voor Mobiliteit

Let op de kloof / Mind the gap
De nood aan een paradigmaverandering: op de weg en in ons hoofd

Slotbeschouwing door Dirk Holemans, coördinator Oikos